1 évesek lettünk

1 évesek lettünk

1 évesek lettünkAz első szülinap egyben egy új életszakasz kezdetét is jelenti. Gyermekünk hivatalosan már nem csecsemő, hanem kisded. A gyermekorvos és a védőnő közösen egy állapotfelmérést végez, amit státusz vizsgálatnak nevezünk, és dokumentáljuk a gyermek egészségügyi törzslapjában.

Elöljáróban a legfontosabb, hogy vegyük figyelembe, hogy mindenkinek joga van ahhoz, hogy a saját ütemében fejlődjön. Az apróságok összehasonlítása még testvérek között sem szerencsés. Aki később kezdett el mászni, az várhatóan az önálló járással sem fog sietni. Annak eldöntése, hogy az átlagtól való lemaradás csak egy lassabb fejlődés következménye, vagy hátterében esetleg valamilyen patológia húzódik meg, szakember feladata.

Mielőtt belemerülnénk abba, mit is írnak a nagy könyvek, nézzük meg, hogyan is következik be az a minőségi változás, amit fejlődésnek hívunk. Folyamatát általában egy spirál alakkal szokták leírni. Ahonnan kiindul és laposan halad, az a gyakorlás szakasza. A gyerekek különböző helyzetekben próbálgatják új tudományukat. Gyakorlat teszi a mestert, szokták mondani. Mivel a különböző elemek egymásra épülnek, ezért a továbblépés csak akkor lehetséges, ha már van egy biztos tudásuk, ezért a haladás sürgetése tilos. Természetesen segítséget tudunk nyújtani számukra, elsődlegesen a megfelelő környezet kialakításával.

A felfelé ívelő szakasz jelzi a tényleges fejlődést. Ezt megelőzi a spirál hurka, ami egy minimális visszaívelést jelent. Az 1-2 napig tartó megmagyarázhatatlan nyűgös vagy furcsa viselkedést gyakran követi új produkció. Amikor már feljebb léptünk, ismét stagnáló szakasz következik, míg rutinná nem válik az új tudomány.

A fejlődésben bekövetkezhet visszalépés (regresszió) is. Ennek a hátterében általában fáradtság áll. Ha hosszabb ideig fennáll, lelki okot érdemes keresni a háttérben (például kistestvér születése).

Az egyéni fejlődési ütemet, az adja, hogy ez a spirál mennyire sűrű. Minél tömöttebb, annál több gyakorló szakasz van benne, tehát a fejlődés lassabb. Ez önmagában egyáltalán nem probléma. Az a lényeg, hogy folyamatos legyen. Ezek a gyerekek is teljesen egészségesek. Többnyire a természetük megfontolt. Szívesen játszanak aprólékos dolgokkal és általában türelmesebbek. Mindennek megvan a maga előnye, ezért kár sajnálkoznunk a játszótéren azért, mert a mi csemeténk még nem mászik fel önállóan a csúszdára. Egy év múlva már nem lesz köztük különbség!

Mitől függ, hogy milyen ütemű a fejlődés? Jogos kérdés. Ezek a következők:

  1. Öröklődés: genetikai hozományunk az idegrendszer és a testalkat. Ha mondák keringenek a családban, hogy mindenki későn lett szobatiszta, ne várjuk el az új generációtól sem az ellenkezőjét. Tartsunk önvizsgálatot! Nem lehet, hogy az adott tulajdonságot pont tőlünk örökölte?
  2. Környezet: elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy az öröklött adottságok akadály nélkül kifejlődhessenek. Ide tartozik az ingergazdagság és a megfelelő mozgástér biztosítása. Nagyban meghatározó a család légköre is. Ideális esetben ez nyugodt és kiegyensúlyozott. A gyerekeknek nagyon jó érzelmi antennáik vannak, és pontosan tudnak minden ki nem mondott feszültségről és konfliktusról. Legrosszabbul a szülők közti problémákat viselik, ezért  igyekezzünk ezeket minél előbb megoldani.
  3. Nevelés: ez is nagyon fontos. „Adjatok egy gyereket, és mondjátok meg, mit csináljak belőle!” Ezt nem túl szépen egy német pszichológus mondta a XX. század elején, mikor az egyéb tényezőknek nem tulajdonítottak jelentőséget. A neveléssel kapcsolatos kérdések természetesen jóval nagyobb terjedelműek ennél, itt csak az alapszabályokra térek ki.

Mindennek az alapját és a későbbi egészséges lelki életet az teremti meg, hogy a gyermek érzi, hogy szeretik és elfogadják úgy, ahogyan van, a rossz tulajdonságaival együtt is, mert ő egy értékes ember. Ez adja meg számára azt az érzelmi biztonságot, ami mellett fejlődhet, és ne felejtsük el, hogy ő is így szeret bennünket.

Szeretetet csak az tud majd adni, aki gyerekkorában sokat kapott belőle. A későbbi önbizalmát is alapvetően meghatározza ez az időszak. Mindig adjunk pozitív megerősítést, ha jót csinált. Tudnia kell, hogy büszkék vagyunk rá, hogy akkor is szeretjük, ha gyengébben teljesít. Ne sürgessük és ne hasonlítsuk másokhoz.

A gyerekek nem azt hiszik el, amit hallanak, hanem azt, amit látnak. A szeretetünket úgy érzik igazán, ha odafigyelést és gondoskodást kapnak. Ennek alapvető és sok mindent meghatározó része a közös élmények átélése. Az egészséges ebéd is nagyon fontos a fejlődés szempontjából, de nem lehet egy napon említeni a közös játékkal. Háztartást még vezethetünk akár 40 évig is, de a gyermekünk nem lesz többé ilyen kicsi.

Minden korosztálynak szüksége van egy keretre, hogy pontosan tudja, mi az, amit szabad, és mi az, amit nem. Ez a tudat biztonságot ad nekik. Felesleges korlátokat ne állítsunk, de a következetesség elengedhetetlenül fontos. Ellenkező esetben dacreakcióra számíthatunk. Persze jogosan, mert ha tegnap valamit megtehetett, akkor most mi alapján tiltja meg bárki. Mi sem tudnánk biztonságosan közlekedni, ha a kressz szabályai nem lennének egyértelműek.

Lássuk tehát, hogy mit tud egy átlagos, nagy könyvi egy éves emberpalánta!

Testi fejlődés:

  • születési súlyukat megháromszorozzák, körülbelül 10 kg-osak.
  • havonta átlagosan 2 cm-t nőttek, úgyhogy most 74-78 cm-esek
  • fejkörfogatuk kb. 45-46 cm.
  • mellkörfogatuk általában 1 cm-rel kevesebb, 44-45 cm.
  • többnyire 4/4 foguk van, azaz 4 fent és 4 lent

Mozgásfejlődés:

  •  Nagy mozgásokban általában kapaszkodva térdelésből felállnak, kapaszkodva állnak, oldalazva lépegetnek, kezüket fogva néhány lépést megtesznek.
  • Még mászva közlekednek.
  • Önállóan felülnek, stabilan tartják magukat és szívesen játszanak is így.
  • Manipulációban már két tárggyal is tudnak ténykedni.
  • Ráznak, ütögetnek, csúsztatnak.
  • A megunhatatlan ki- és bepakolás is megjelenik.

Érzelmi fejlődés:

  • idegenekkel szemben általában már tartózkodó.
  • A család tagjait megismeri, ragaszkodik hozzájuk.
  • Érzelmei labilisak, könnyen átcsapnak egyik végletből a másikba.
  • Érzelmi reakciói felismerhetőek.
  • Megjelennek az első önállósodási törekvések.

Értelmi fejlődésében a beszéd előkészítő szakasza a meghatározó.

  • Egyszerű felszólításokat megért és végrehajt.
  • 1-2 szót mond és következetesen használ (na, a fiúk aztán nem).
  • Napirendjét ismeri.
  • Öltözés közben segít.
  • Cselekedeteire az állandó próbálkozás és kísérletezés jellemző, ismereteit többségében így szerzi.

Kovács Mónika

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>