Egészséges táplálkozás kamaszkorban

Újszülött kortól fokozatosan alakulnak ki azok a táplálkozási szokások, amelyek a címben említett életszakaszra is nagyjából jellemzőek lesznek. Ezeket rend szerint a szűkebb családi környezet határozza meg, amely nem független a tágabb, társadalmi környezet hatásaitól sem.

 

A jelentős hormonális változásokkal kísért serdülés folyamata nagy megterhelést jelent a fiatal szervezet számára.

Nemcsak a külső változik ilyenkor (testmagasság, testsúly, a test és az arc arányok), hanem minden életműködés is, amit a láthatatlan hormonok mintegy karmesterként vezényelnek, hangolnak össze.

Nem beszélve a lélek rejtelmeinek változásairól.

Gyakori, hogy az összehangolás itt-ott zökkenőkkel tarkított, ilyenkor látunk magasra nyúlt fiúkat, akik olyan vékonyak, hogy egy nagyobb szél elfújná őket, pedig annyit esznek, hogy nem győzünk csodálkozni. Ugyancsak előfordul, hogy a vékonyka hatodikos kislányból egy év alatt kigömbölyödött nőpalánta lesz, pedig nem mozog kevesebbet, mint előtte. Vannak olyan működésbeli jellemzőink, amelyeket nem, vagy csak nagyon odafigyelve tudunk befolyásolni, ilyen pl.: az alapanyagcserénk szintje.

Azt általánosságban elmondhatjuk, hogy a kamaszkorban megnő a szervezet energia igénye és ezt kielégítendő a tápanyag bevitelt is fokozni szükséges. Azt, hogy ez mikor, milyen tápanyagokból, mennyit jelent az ideális egészségi állapot megtartása, elérése szempontjából, nem túl nehéz kikalkulálni. Sokkal nehezebb viszont megvalósítani, betartani.

Mégis mit tehetünk?

Jó, ha kora gyermekkortól figyelünk gyerekeink étkezési szokásaira és ezt kamaszkorban sem hanyagoljuk el. Nagyon sok információ gyűlhet össze az évek folyamán, amit ilyenkor összegezve felhasználhatunk arra, hogy segítsük az önállósuló kamasz táplálkozását a helyes mederben tartani.

Mikor, milyen az étvágya, mik a kedvencei, mennyire édesszájú, szereti-e a gyümölcsöket, zöldségeket, milyen tejtermékeket fogyaszt szívesen, lassan eszik, vagy gyorsan belapátolja az ételt, szeret-e a konyhában tenni-venni, segíteni? Mennyire fontos számára az étkezés, az étel? Szeret-e mozogni, sportolni? Ezek mind adalékul szolgálhatnak ahhoz, hogy hogyan segítsünk az életkoruknak megfelelő, egészséges táplálkozás megvalósításában.

Gyerekeink növekedése, fejlődése során vannak olyan időszakok, amikor telítődnek, gömbölyödnek, majd ezt az időszakot egy úgynevezett nyúlási periódus követi, ilyenkor inkább hosszában nőnek. A kamaszkorban mindez kicsit összekuszálódik.

A cél azonban az, hogy az evéssel, ivással bevitt energia fedezze a szervezet szükségleteit, ne legyen se több se kevesebb, mint amennyire épp szükség van.

Néhány dolog, amit ennek érdekében érdemes megfontolni, betartani:

–          reggeli nélkül a kamasz se menjen iskolába!

–          naponta legyen legalább egy étkezés, amikor együtt eszik a család

–          legyen feladata a családi asztal körül (terítés, vagy a vásárlástól a mosogatásig bármi)

–          csomagoljon magának, vagy csomagoljunk neki tízórait, inni valót

–          ne adjunk csak pénzt, hogy majd azt vesz, amit akar, mert elég nagy már

–          mutassunk jó példát azzal, ahogyan mi táplálkozunk

–          legalább a hétvégén legyen otthon főtt étel és főzhetünk előre is, legalább a hét elejére

–          lehetőség szerint kerüljük a kész, – félkész ételek gyakori használatát

–          kérjük a kamasz segítségét a bevásárlásnál, az ételkészítésnél

–          minden nap kérdezzük meg, mi volt az ebéd a suliban

–          mondjuk el, ha szükséges többször is, miért fontos a helyes táplálkozás

–          ne legyen tiltott élelmiszer (kivéve az alkoholos italok, kávé, vagy nagyon erős tea)

–          a mértéken (mennyiség, gyakoriság) legyen a hangsúly

–          ne erőltessünk az evést („csak még egy kicsit, olyan sovány vagy”)

–          egyen a kamasz is inkább ötször kevesebbet, mint kétszer sokat

–          figyeljünk arra, ha lelki gondjait evéssel (vagy éppen nem evéssel) próbálja orvosolni

–          szükség esetén kérjen segítséget a háziorvosától, védőnőjétől

–          a napi, heti rendszerességgel végzett testmozgásra mindenkinek szüksége van

–          nagyon megerőltető versenysportok űzése esetén a megfelelő táplálkozás kialakításához szakember segítségét is érdemes kérni

 -          ne engedjük, hogy a gyorsabb izomtömeg növelése céljából kondizó fiunk táplálék kiegészítő szerekkel éljen

 

–          legyünk felkészülve arra, hogy észrevegyük kamaszunk megváltozott evési szokásait (nem ritkák az étkezéssel összefüggő testkép zavarok ebben az életkorban)

–          az oktalan fogyókúra ebben az életkorban nagyon veszélyessé is válhat, de mindenképp az alapanyagcsere jelentős változását okozza, és aztán jön a jojó effektus, a túlsúly visszatér. Súlyproblémák esetén szakorvosi kivizsgálás és szoros kontroll mellett lehet az étrendet, az életmódot a súlycsökkenés érdekében átalakítani, ami nem egyenlő a fogyókúrával!

–          a siker mindig csapatmunka

–          az alapvető tápanyagok közül,(szénhidrátok, fehérjék, zsírok, ásványi anyagok, víz) a lassan lebomló, magas rost tartalmú szénhidrátok legyenek túlsúlyban (teljes kiőrlésű pékáru, durum tészták), lehetőség szerint a fehér lisztből készült ételféleségek kisebb arányban legyenek jelen a napi táplálkozásban. A cukor fogyasztását a szükséges minimumra korlátozzuk, ahol lehet, helyettesítsük mézzel, vagy más természetes édesítő szerrel. A fehérjék bevitelét leginkább a fehér húsok (baromfi, hal) és a sovány tejtermékek biztosítsák, tejből elegendő a napi fél liter, kamaszkorban is. A tojás is sok fontos, a szervezet számára hasznos tápanyagot tartalmaz, itt is a mennyiség és a gyakoriság figyelembe vétele a fontos.

–           Az egészséges működéshez, néhány vitamin oldódásához zsírokra is szükség van.          Sokszor ezek a zsírok rejtetten fordulnak elő, pl.. felvágottakban, sajtban, tejben, a húsok rostjai között, ezért nem szükséges a szalámis szendvicset még megvajazni is.

– Naponta többször és többféle gyümölcsöt, zöldséget is tartalmazzon az étrend, lehetőség szerint frisseket. Télen az üvegházi zöldségek helyett inkább almából, káposztából, sárgarépából, fekete retekből készüljön saláta, különböző öntetekkel. Ilyenkor a fagyasztott zöldségfélék párolva, vagy főzeléknek kiváló rostforrások és még némi vitamin is marad bennük.

-A legegészségesebb folyadék a tiszta csapvíz. Az üdítők mindenképp, de még a gyümölcslevek is sok plusz kalóriát juttatnak a szervezetbe észrevétlenül pl. frissen préselt 100%-os gyümölcslé (nem sűrítményből) 450kcal/1000 ml, egy kamasz akár 2 dobozzal is képes elfogyasztani naponta belőle. A napi rendszeres gyümölcsléfogyasztás évente jelentős súlygyarapodást okozhat. Az ilyen italoknál is, mint ahogy a táplálkozás minden területén a mennyiség, a gyakoriság, tehát a mérték a fontos.

Természetesen ezek csak ajánlások, mindenki úgy alakítja a saját és gyermeke életét, ahogy megfelelőnek érzi, gondolja.

Azt azonban mindenkinek tudnia kell, hogy a helytelen táplálkozás következtében kialakuló elváltozások az idő múlásával előbb, vagy utóbb betegségek megjelenéséhez vezethetnek. Nagyon gyakran már kamaszkorban jelentkezhetnek ezek első tünetei.  Különösen érdemes erre figyelni olyan családoknál, ahol gyakoribb bizonyos betegségek előfordulása, pl.: elhízás, magas vérnyomás, agyvérzés, szívinfarktus, gyomorfekély, daganatos betegségek, cukorbetegség, stb..

A helytelen táplálkozás jelentős szerepét ezeknek a betegségeknek kialakulásában ma már senki nem vitatja.

Tegyünk meg mindent, hogy gyermekeink elkerülhessék ezeket!

Gurdonné Gulyás Zsuzsanna

iskola védőnő

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egészséges táplálkozás kamaszkorban bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Ilyenkor a legritkabb esetben fordulnak az egeszseges etelekhez, inkabb a cukros, zsiros falatok, ragcsak fogyasztasat reszesitik elonyben. Ezek az idoszakok lehetnek hosszabbak vagy rovidebbek, de altalaban el is mulnak, es kialakul a normalis taplalkozas.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>